Fristi vs melk

In een glas Fristi Razend Rood Fruit zit minder dan een halve druppel aarbeien-, bramen-, frambozen- en kersensap. Maar wel suiker, veel suiker.

Maar wat stond er tot mijn verbazing ook op het pak? Zou Fristi dan toch gezond zijn? Dit staat er groot: ”Bron van eiwit”. Dat klinkt goed! En vervolgens staat er dat Fristi een bron van eiwit is en dat kinderen voor het groeien relatief meer eiwit nodig hebben dan volwassenen.

Inderdaad is Fristi een bron van eiwit: 2,5 gram per 100 ml Fristi. In halfvolle melk zit gemiddeld 3,6 gram eiwit per 100 ml. In melk zit gemiddeld 44% meer eiwit.

Maar Fristi is meer dan dat! Fristi is ook rijk aan calcium wordt op de verpakking gesteld. Er zit inderdaad vergeleken met een krop sla relatief veel calcium in, 100 gram per 100 ml. Vergelijken we dat weer met halfvolle melk zien we dat daar gemiddeld 20% (120 ml/100 ml) meer calcium zit.

Om ook nog de hoeveelheid suiker te vergelijken: dat is 14 gram/100 ml Fristi tegen 4,6 gram/100 halfvolle melk. Melk bevat dus ca. 1/3 van de hoeveelheid suiker.

Op het pak Fristi staat nog trots vermeld: 0% vet. Een relatief overschot aan suiker wordt door je lichaam echter uiteindelijk opgeslagen als reserve. En daarvoor worden de suikers omgezet in vet zo heeft een internist bij ooit verteld. Wat maakt het dan uit dat er 0% vet in zit, maar wel ca. 6 suikerklontjes per glas van 200ml?

Tenslotte nog een vergelijking van de energie in Fristi en Halfvolle Melk, dat is respektievelijk: 277 kJ/65 kcal en 200 kJ / 45 kcal. Melk levert ca. 30% minder energie van dezelfde hoeveelheid Fristi. Niet zo vreemd natuurlijk gezien de hoeveelheid suiker in Fristi.

Maar ja, melk bevat geen enkel druppel rood fruit per glas. En dat is natuurlijk waarom je Fristi koopt voor je kinderen.

Leave a Reply